Uczniowie dwóch klas po przywitaniu się odczytali fragment książki „Xirto Pies przewodnik mojej mamy” autorki Katarzyny Śpiewak. Odczytany przez uczniów tekst był wstępem do dyskusji dotyczącej tolerancji i jej granic. Bohaterka książki to osoba z niepełnosprawnością i uczniowie dostrzegli w niej wartościowego człowieka o podobnych potrzebach i zainteresowaniach. Zabawa integracyjna podkreśliła wyjątkowość każdego ucznia i jednocześnie skłoniła do akceptacji odmienności drugiej osoby.
Dzieci i młodzież są niesamowitymi obserwatorami. Przyjmują zachowania oraz postawę dorosłych: rodziców, dziadków, nauczycieli. Dlatego właśnie od nas powinny dowiedzieć się czym jest tolerancja, szacunek i akceptacja. Dowiedzieć się w bezpiecznych warunkach, że czasami życie potrafi niemiło zaskoczyć, ale mimo to można sobie poradzić, gdy wokół są życzliwi nam ludzie. Każdy człowiek chociaż wygląda inaczej, chce być akceptowany i ma do tego prawo. To, co w dorosłym umyśle maluje się jako wada, w oczach najmłodszych jawi się jako inność i nie jest jednoznacznie czymś złym. Owo złe zabarwienie może pojawić się jedynie poprzez doświadczenia. Dlatego zadaniem dorosłych i nauczycieli jest nadanie odmienności pozytywnych barw i pokazanie, jak ją tolerować.
Zajęcia przeprowadzone przez pedagoga miały właśnie taki cel – pokazanie uczniom, że inny nie znaczy gorszy i podkreślenie, że piękno otaczającego świata leży właśnie w odmienności zgodnie z hasłem przewodnim spotkania: „Każdy inny, wszyscy równi!”. Akceptacja i szacunek należą się każdemu, a promocja tolerancji i poszanowania ma istotne znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej akceptowaniu osób z niepełnosprawnościami i różnorodności kulturowej.
Nasza szkoła uczestniczy w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjno-Społecznym „Każdy inny wszyscy równi” i przy okazji rozmów o tolerancji powstał w szkole Kącik Książek „Bez barier”. Nasza szkolna biblioteka wzbogaciła się o nowe książki poruszające tematykę osób z niepełnosprawnościami i nawiązujące do tolerancji. Serdecznie zapraszam wszystkich uczniów do zapoznania się z nowymi pozycjami. Mam nadzieję, że przyczynią się one do kształtowania wśród uczniów przyjaznej i pełnej szacunku postawy wobec osób z niepełnosprawnościami.
Paulina Jóźwiak